فن سانتریفیوژ از پر کاربردترین انواع فن ها می باشد که از عمده استفاده های جت فن سانتریفیوژ پارکینگ خودروی سرپوشیده می باشد.این نوع از جت فن ها راهکاری فوق العاده جهت تهویه هوای کثیف و آلوده در چنین مکانهایی میباشد.

در این نوع فن ها جریان هوا و انواع گازها بوسیله نیروی گریز از مرکز در سیستم های کانال کشی شده با فشار بالا جابجا می گردد که توانایی غلبه بر افت فشار استاتیک بالا از خواص این سیستم است.

فن سانتریفیوژ یک پمپ یا موتور است که هوا یا هر گاز دیگری را به داخل مکش و آنرا در جهتی خاص(90درجه عمود بر تیغه خارج می کند. مهم ترین اجزای فن سانتریفیوژ موتور و پروانه آن می باشد. پروانه که هوا را از یک طرف می کشد (ایمپلر-IMPELLER) و در جهت دیگر آنرا به بیرون دمش می کند(PRPOPELLER).

در فن های سانتریفیوژ بدنه یا محفظه خارجی جزء اصلی نمی باشد، البته در فن های بزرگ و جت فن ها برای محافظت از پروانه فن و رعایت ایمنی همیشه محفظه خارجی در نظر گرفته می شود.

فن سانتریفیوژ به 5 دسته

  • فن سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved Blades)
  • فن سانتریفیوژ با پروانه شیبدار رو به عقب (Backward Inclined Blades)
  • فن سانتریفیوژ با پروانه شیبدار هوابر به عقب – ایر فویل (Backward Inclined Aerofoil Blades)
  • فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو یا فوروارد (Forward Curved Blades)
  • فن سانتریفیوژ با پروانه شعاعییا رادیال (Rdial Blades)

بزرگترین تفاوت و عملکرد در انواع فن های سانتریفیوژ در نوع استفاده و بازدهی و سرعت انتقال در مسیر تعبیه شده است که در این بین فن های دارای پروانه خم به عقب دارای بیشترین میزان بازدهی بوده که در محیطهای با آلودگی بالا و نیاز به فشار بیشتر برای تهویه و تخلیه مورد استفاده قرار می گیرد که عمبکرد غیر قابل انکاری از خود ارائه می دهند.

 

از کاربردهای جت فن سانتریفیوژ می توان به

  • تصفیه هوا در خطوط تولید و بخش های مختلف کارخانجات.
  • سیستم های تهویه مطبوع برجهای مسکونی و مجتمع های تجاری و اداراتدولتی و خصوصی.
  • تونل ها و مسیرهای بسته عبور خودرو که ذارای حجم زیادی منو اکسید کربن می باشد.
5/5 - (6 امتیاز)