بصورت کلی تهویه مطبوع یعنی رساندن شرایط محیط استقرار به شرایط استاندارد و مطلوب، که مضمون شرایط استاندارد میزان دما ، رطوبت ، فشار و کیفیت هوا می باشد.
در واقع تهویه مطبوع شرایط محیطی را جهت انحام فعالیت های روزمره ،زندگی کردن ،تولید و نگهداری محصولات و بطور کلی انجام امورات زندگی، تولید صنایع و… فراهم می کند.
تهویه مطبوع موجب تغییر یا تثبیت شرایط محیطی از نظر ،دما ،رطوبت و سرعت جریان بصورت اتوماتیک می شود.
طراحی و ساخت سیستم های تهویه مطبوع بر اساس اصول ترمودینامیکی، انتقال حرارت و مکانیک سیالات می باشد که بر اساس استاندارداهای تعریف شده ASHRAE آمریکا در دسترس جامعه مهندسان مکانیک قرار دارد.
وظیفه تهویه مطبوع که زیر مجموعه ی HAVAC و مخفف کلمات Heating Ventilating And Air میباشد بایستی شرایط استاندارد مطلوب و فرح بخش برای انسانها دمای 22 درجه سانتیگراد و رطوبت محیطی 50 درصد می باشد را مهیا کند.
تهویه مطبوع از نظر نوع سیال که تماماً آب ،ترکیب آب و هوا و یا تماماً هوا باشد قابل بررسی بوده که در دو نوع کامل آب و کامل هوا برای انتقال سرمایش یا گرمایش از فن ها استفاده می گردد.
سیستم های تهویه مطبوع جریان هوای مطلوب را با نصب موتور فن های دور متغیر در واحد توزیع جریان هوا از نظر سرمایش یا گرمایش انجام می دهند.
5/5 - (6 امتیاز)