نحوه تخلیه هوا در هواکش سانتریفیوژ یا گریز از مرکز در جهت عمود بر محور گردش پروانه می باشد بیشترین مصرف این فن ها در سیستم های کانالی به همراه فشار بالا می باشد، مکانیزم کاری هواکش سانتریفیوژ به این صورت است که هوای ورودی به صورت موازی با محور گردش پروانه داخل فن شده و با حرکت دوار به سوی اطراف پروانه، نوک و بالک ها خواهد رفت با این حرکت انرژی جنبشی با جریان هوا مخلوط شده و با آهسته شدن حرکت شدت جریان هوا قبل از داخل شدن به مسیر تخلیه فشار استاتیکی افزایش می یابد.

 

هواکش سانتریفیوژ

این هواکش ها سرعت و حجم جریان هوا را بوسیله چرخش پروانه یا ایمپلر (impller) افزایش می دهند و از انرژی جنبشی موجود در پروانه درون دستگاه استفاده کرده و حجم جریان هوا را افزایش می دهد که این افزایش جریان در برابر گرد و خاک ، جریان هوا و دیگر اجزا مقاومت می کند. هوا را بطور شعاعی جابجا کرده و مسیر چرخش را تا 90 درجه تغییر می دهند. این هواکش ها بسیار محکم، کم‌ سرو صدا، قابل اعتماد بوده و در شرایط سخت و سنگین قابلیت بسیار بالایی دارند‌.

فن گریز از مرکز یا سانتریفیوژ برای به حرکت درآوردن گاز ها، هوا و بخارات در سیستم های تهویه همچنین قابلیت مقابله با افت های موجود در سیستم ها بسیار کار آمد می باشد.

یکی از متداول ترین و پرکاربرد ترین انواع فن صنعتی هواکش سانتریفیوژ می باشد.

Centrifugal Fan فن سانتریفیوژ را با نام های بلوئر و گریز از مرکز نیز نام خواهند برد ،کاربرد متداول هواکش سانتریفیوژ یا گریز از مرکز بسیار گسترده و در انواع صنایع می باشد.