همه چیز درباره کوره های هوای گرم
کوره هوای گرم چیست؟
در سیستم حرارت مرکزی با هوای گرم، هوا واسطه انتقال گرما از دستگاه مولد مرکزی گرما به محل مصرف گرما است.
فرنس (Furnace) یا کوره هوای گرم
فرنس همان کوره هوای گرم است که تولید هوای گرم سیستم را به عهده دارد. محل نصب فرنس داخل و یا در ارتباط با فضای مسکونی و متصل به کانال هوا میباشد. فرنس با استفاده از گاز شهری در سلولهای بسته حرارت تولید میکند و هوا با عبور از بین لایههای مبدل حرارتی (بدون ارتباط با محیط احتراق) گرم میگردد. تکنولوژی به کار رفته در این سیستم قابل مقایسه با دیگر دستگاههای حرارتی نیست؛ زیرا از کنترل و ایمنی هوشمند سوخت و اکسیژن بهره میگیرد و عوامل مهم که در اکثر دستگاههای حرارتی تولید آلودگی میکنند در آن حذف شده است.
ویژگیهای کوره هوای گرم
- کوره هوای گرم با توجه به احتراق کامل تولید منوکسید کربن نمیکند.
- مبدل حرارتی در کوره هوای گرم دارای آلیاژ مخصوصی است که هرگز تولید اکسید فلز معلق در فضا نمیکند.
- مبدلهای حرارتی کوره هوای گرم در مجاورت ذرات معلق در هوا دوده تولید نمیکند.
- احتراق با سیستم تمام اتوماتیک و بدون شمعک صورت میگیرد.
- دارای فن مخصوص تخلیه گاز حاصل از احتراق میباشد.
اجزای سیستم حرارت مرکزی با هوای گرم
یک سیستم حرارت مرکزی با هوای گرم از اجزای زیر تشکیل شده است:
- دستگاه مولد هوای گرم، ممکن است کوره هوای گرم یا دستگاه هواساز یا کویل آبگرم باشد.
- سیستم انتقال هوای گرم که سیستم کانال کشی را نیز شامل است.
- سیستم توزیع هوای گرم که انواع دریچهها کفی، سقفی و دیواری را شامل میشود.
دستگاه های مولد هوای گرم
در سیستم حرارت مرکزی با هوای گرم، برای گرم کردن هوا از سه روش استفاده میشود:
- مبدل با آتش مستقیم یا کوره ها
- کویل های گرمایی
- گرم کن پره دار الکتریکی
کویل های گرمایی در دستگاههای هواساز و دستگاههای موسوم به زنت و زتکا امروزه برای گرم کردن هوا مورد استفاده قرار می گیرند.
اجزای کوره هوای گرم
هر کوره هوای گرم از سه قسمت اصلی تشکیل میشود که عبارتند از:
- مبدل حرارتی
- بادزن (فن)
- مشعل
مبدل حرارتی کورههای هوای گرم
مبدل با آتش مستقیم است. این قسمت از طرف داخل با شعله آتش در تماس است و از طرف خارج هوا جریان دارد. این مبدلها معمولا از جنس چدن یا ورقهای فولادی فرمدار ساخته میشوند که سمت در معرض هوای آنها معمولا سطح پره داری است. سر و صدای ناشی از انقباض و انبساط سریع فولاد در طرحهای جدید کاملا از بین رفته است. ورقهای فولادی فرمدار نسبت به مبدلهای چدنی، از کارایی بالاتر و وزن کمتری برخوردارند.
بادزن (فن)
بادزن مورد استفاده در کوره، هوای اتاق یا محل را به طرف کوره مکش نموده؛ پس از 25 تا 40 درجه سانتیگراد افزایش دما، در اثر عبور از روی مبدل گرمایی، مجدداً به طرف اتاقها هدایت مینماید. بسیاری از این فنها دارای موتورهای دو یا سه سرعتی هستند. در سرعتهای بالاتر افزایش دمای هوا کمتر و کارایی سیستم بهتر است.
کوره ها از نظر محل قرار گرفتن بادزن بر دو نوع هستند:
اگربادزن طوری قرار گرفته باشد که هوا را از مبدل حرارتی مکش نماید آن را کوره مکشی مینامند و اگر طوری قرار گرفته باشد که هوا را به سمت مبدل حرارتی براند، وزشی یا رانشی نامیده میشود. از نظر ایمنی نوع وزشی بر مکشی ترجیح دارد؛ زیرا کوره مکشی در صورت وجود منفذی در مبدل حرارتی محصولات احتراق را وارد هوای اتاق مینماید. در این کورهها اتصال بادزن به الکتروموتور مستقیم یا به وسیله تسمه انجام میگیرد.
مشعل ها
مشعل ها در دو نوع گازی و گازوئیلی دسته بندی میشوند. مشعلهای گازسوز ممکن است از نوع دمندهدار یا آتمسفریک باشند. کنترل کوره هوای گرم از دو دستگاه کنترل، یکی دستگاه کنترل فن و دیگری کنترل مشعل تشکیل شده است.
طرز کار کوره هوای گرم
همانطور که قبلا گفتیم کوره هوای گرم از سه قسمت اصلی به نامهای مشعل، مبدل حرارتی و بادزن تشکیل شده است. مشعل از نوع گازی یا گازوئیلی گرما تولید میکند. گرمای تولید شده در اتاقک احتراق پس از عبور از جدارههای آن به هوایی که در بیرون اتاقک احتراق را احاطه کرده است منتقل میشود و آن را به دمایی مثلا 60 درجه سانتیگراد میرساند.
این هوا توسط کانال به اتاقها میرود تا پس از تبادل گرما سرد شده با دمایی پایینتر، مثلا 18 درجه سانتیگراد به کوره برگردد و مجددا گرم شود. مخلوط هوای تازه و هوای برگشتی با عبور از روی صافیها گرد و غبارش گرفته شده وارد مکش بادزن میشود. عامل حرکت بادزن یک الکتروموتور است. اتاقک احتراق به وسیله لولهای به دودکش وصل میشود تا گازهای حاصل از احتراق را تخلیه کنید. کورههای هوای گرم در ظرفیتهای 300000 بی تی یو تا 3000000 بی تی یو ساخته میشوند.