هواساز هایژنیک ( Hygienic-Airhandling Unit )

برای گرمایش و سرمایش و ایجاد فشار مثبت در مکان هایی که نیاز به هوای پاک (clean air )دارند از هواسازهای هایژنیک استفاده می شود.این هواساز قادر است هوای پاک را تا درجه خلوص 99/999% تهیه نماید.مکان هایی مانند : بیمارستانها – اتاق های عمل – سالن های تولید و بسته بندی دارو – مکانهای زیارتی یا آثار باستانی  که تجمع نفرات در آن زیاد میباشد ، سالن های تولید مواد غذایی و کلیه سالن های تولید محصولاتی که آلودگی و رطوبت هوا برای آن ها مضر است و نیاز به هوای پاک واستریل دارند ضروریست از این هواساز ها استفاده کنند.فرایند کار در هواساز هایژنیک بدین ترتیب است که ابتدا هوای محیط از روی پیش فیلترهای فلزی لانه زنبوری با سرعت مناسب عبور داده می شود.

این فیلترها از ورود خاشاک و حشرات و ذرات درشت جامد جلوگیری می کنند، پس از آن هوای عبوری از سطح فیلترهای رولی یا پد فیلتر و یا فیلترهای کیسه ای عبور کرده و تادرجه خلوص 95 % پاک می گردد.پس از این مرحله فیلتراسیون هوای عبوری وارد فن هواساز می شود که تامین هد مورد نیاز هوای عبوری را به عهده دارد. هوا پس از خروج از فن وارد فیلتر هپا شده که تا درجه خلوص 99/99 % پاک می شود و ذرا ت موجود در هوا تا قطر 0/3 میکرون جذب فیلتر می گردند.

برای تمیز کردن بیشتر هوا از فیلترهای اولپا استفاده می شود که ذرات تا قطر 0/12 میکرون را جذب می کند. در هواسازهای هایژنیک برای ضد عفونی هوا لامپ uv نصب می کنند که اشعه¬ی ماورای بنفش را در طول هواساز به هوای عبوری می تابد.برای سرمایش و گرمایش هوا از کویل های گرمایشی و سرمایشی در هواساز هایژنیک استفاده می شود. هواساهای هایژنیک این شرکت از ظرفیت cfm 2500 تا cfm 40000 تولید می گردند.

ویژگی های ساختاری هواساز هایژنیک