مشخصات فنی هواساز ایرواشر

هواساز ایرواشر همه خصوصیات هواساز معمولی را دارد با این تفاوت که برای سرمایش هوا از سیستم ایرواشر برخوردار است و کوئل سرمایی ندارد. از زمان های بسیار قدیم افشاندن آب در هوا و نم زدن دیوارهای کاهگلی برای تلطیف و خنک کردن فضای خانه بسیار مرسوم بوده که به زبان علمی امروز روش سرمایش تبخیری نامیده میشود که در ایرواشرها مورد استفاده قرار گرفته است. روش فوق خصوصا در مناطقی که آب و هوای خشک و نیمه خشک دارند بسیار خوب جواب می دهد و بی نهایت سودمند و مقرون بصرفه است.

انشعاب آب تغذیه به مخزن ایرواشر وصل شده و سطح آب توسط شناور کنترل می شود . پمپ تغذیه آب را به هدر ها و رایزرها پمپاژ میکند و از طریق افشانک ها آب بصورت قطرات بسیار ریز (atomized) در هوای عبوری از ایرواشر تزریق می گردد و بخشی از آن جذب هوا می شود و باقیمانده آن دوباره به مخزن میریزد.

آن بخش از آب که جذب هوا شده گرماهی هوا را میگیرد و تبخیر میشود در نتیجه هوا خنک و مقداری مرطوب شده و هنگام عبور از قطره گیرها قطرات اتمایز نشده احتمالی آب گرفته شده و به مخزن آب برمیگردد و هوای خنک و مرطوب از دهانه خروجی ایرواشر خارج می شود. ایرواشر ها فقط دمای خشک هوا را تقلیل میدهند و دمای مرطوب ثابت میماند . فیلتر های فلزی استاندارد و قابل شستشو در مدخل ایرواشر ها نصب می شوند تا از ورود حشرات – گرد و خاک و خاشاک ممانعت بعمل آید .دمپر های هوای تازه و هوای برگشت نیز وظیفه تنظیم هوای مخلوط را بعهده دارند .این روش چون نیازی به نصب چیلر ندارد و ارزان تمام میشود بسیار معمول و رایج شده است.

ویژگی های ساختاری هواساز ایرواشر