دمپر منطقه ای، آتش و دود

آشنایی با انواع دمپر منطقه ای، آتش و دود

دمپر منطقه ای: زون دمپر یا دمپر منطقه‌ای (zone damper) که به دمپر کنترل حجم (volume control damper) یا VCD نیز شناخته می‌شود، یک نوع خاص از دمپر است که برای کنترل جریان هوا در یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی HVAC استفاده می‌شود. برای بهبود دادن راندمان و آسایش ساکنان، سیستم‌های تهویه مطبوع معمولا به مناطق مختلف تقسیم بندی می‌گردند. برای مثال در یک خانه، طبقه همکف ممکن در یک منطقه گرمایشی باشد؛ در صورتی که اتاق خواب طبقه بالا در منطقه دیگر باشد. به این ترتیب، حرارت می‌تواند در طول روز به طبقه اصلی و در شب به اتاق خواب هدایت شود که امکان خنک ماندن فضاهای بدون ساکن را ایجاد نماید.

دمپر آتش: دمپر آتش (fire dampers) در جایی تعبیه می‌شود که داکت از میان دیوارهای جداکننده آتش (fire compartment walls) یا پرده‌های آتش (fire curtains) عبور می‌نماید و به عنوان بخشی از یک استراتژی کنترل آتش محسوب می‌شود. در شرایط عادی، این دمپرها باز با استفاده از میله‌های ذوب شونده باز می‌مانند. این میله‌ها هنگامی که در معرض حرارت باشند، می‌شکنند و دمپر تحت تاثیر یک فنر بسته می‌شود.

یک دمپر آتش می‌تواند به عنوان وسیله‌ای که در داکت‌ها و ابتدای مسیر در کانال‌های انتقال هوا یا سیستم‌های کنترل دود، که به منظور بسته شدن اتوماتیک به محض حس کردن گرما، نصب می‌شود معرفی شود. اولین وظیفه این دمپر، جلوگیری از عبور شعله آتش از یک سمت مشتعل به طرف دیگر ساختمان می‌باشد.

دمپرهای آتش شامل دو دسته می‌باشند:

 

دمپر دود

دمپرهای دود ابزاری هستند که در داکت‌ها و ابتدای مسیر انتقال کانال هوا یا سیسم کنترل دود نصب شده و در برابر عبور هوا و دود مقاومت می‌کنند. این وسیله به صورت اتوماتیک عمل نموده و با یک سیستم تشخیص دود کنترل می شود. همچنین قابلیت کنترل شدن از راه دور را نیز از یک مرکز فرمان داراست. اولین وظیفه آن‌ها، جلوگیری از عبور دود از سیستم گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع یا از یک سمت منطقه مشتعل به سمت دیگر ساختمان می‌باشد.

دمپرهای آتش و دود از اجزای اساسی یک برنامه اطفای حریق کامل به شمار رفته و می‌توانند در ساختار مقاومت در برابر آتش در ساختمان‌هایی که از داکت برای سیستم HVAC استفاده شده و دیوارهای حامل دارای یک نرخ مقاومت در برابر آتش یک ساعته یا کمتر هستند، به کار گرفته شود. این روش عملی بهینه موجب افزایش مقاومت و ارتجاع ساختمان در مواقع بروز حریق می‌شود.

مکان نصب

این دمپرها معمولا در داخل یا نزدیکی دیوارها و کف، در نقطه ای که داکت‌ها به آنجا ختم می‌شوند، برای حفظ یکپارچگی کف یا دیوارها نصب می‌گردند. بعد از عملیات داکت بندی، این دمپرها جزئی از دیوار بوده و در آن باقی می‌مانند.

این دمپرها در دو نوع کلی پرده‌ای و چند تیغه‌ای وجود دارند. نوع پرده‌ای آن رواج بیشتری داشته و دارای یک پرده است که با یک رابط قابل اشتعال نگه داشته می‌شود. نوع چند تیغه‌ای آن شبیه به دمپرهای کنترل همراه با تیغه‌هایی است که در مسیر جریان هوا قرار دارند. دمپرهای تیغه‌ای در مقایسه با نوع پرده‌ای، با یک سایز داکت همسان، بیشتر توصیه می‌گردد.

تضمین ایزوله کردن با دمپرهای آتش و دود

یک برنامه کلی اطفا حریق، که شامل بخش بندی، تشخیص و سیستم هشدار، سیستم اطفا و خارج کردن دود است، استراتژی‌های فعال و غیر فعال ایمنی را یکپارچه سازی می‌نماید. بحث بخش‌بندی، ساختمان را به سلول‌های مختلفی از نظر ساختار مقاومت در برابر آتش تقسیم کرده که این امر به شیوه قابل توجهی میزان خسارت ناشی از آتش سوزی و انتقال دود را کاهش می‌دهد.

در هنگام بروز آتش سوزی، بخش بندی موثر ساختمان از لحاظ مقاومت در برابر آتش و دود، از این جهت که ساکنین در مکان‌هایی با در و پنجره‌ها و منافذ تجهیز شده برای جلوگیری از نفوذ دود قرار داشته باشند یا در اماکنی امن که قبلا طراحی شده مانند راه پله ها، بسیار حائز اهمیت است. خطرات تهدید کننده پرسنل امداد و نجات و آتش نشانی می‌تواند از طریق اجرای یک برنامه مدون این چنینی به شدت کاهش یابد. به سیستم‌های ایمنی افزونه معمولا در طول رخداد آتش سوزی به شدت نیاز است.