خدمات

بالانس استاتيک و ديناميک کارگاهي:

يکي از ضروری ترين ملزومات استفاده از ايمپلر يا پروانه ها، داشتن دانش بالانس و ارتعاشات آنها مي باشد. وجود ارتعاشات در يک جسم دوار مساوی با کاهش عمر ياتاقانها و دستگاه مورد نظر و همچنين ايجاد سر و صدا مي باشد. ارتعاشات اضافي در يک پروانه مي تواند دلايلي بسياري داشته باشد که يکي از مهمترين دلايل آن را مي توان وجود نابالانسی دانست.

تيم بالانس شرکت اصفهان فن مراحل مختلف بالانس يک قطعه دوار بشرح زير است :

اگر روتور جسمی صلب فرض شود نابالانسي هاي موجود در روتور را مي توان با انتخاب دو صفحه مجزا از بين برد. از انواع روش هاي بالانس مي توان به بالانس استاتيکی (تک صفخه ای) بالانس ديناميک (دو صفحه ای) و بالانس کوپلی (سه صفحه ای) اشاره نمود.

جهت بالانس روتور هایی با سرعت بالا بدليل اينکه فرض روتور صلب داراي خطای زيادی مي باشد بنابراين براي بالانس اين نوع از روتورها از روش هاي بالانس روتورهاي انعطاف پذير استفاده مي شود. دو نوع اصلي از دستگاه هاي بالانس ،ياتاقان سخت و نرم وجود دارد. تفاوت بين آنها در سيستم تعليق آنهاست، نه در ياتاقانهاي استفاده شده .

در ماشين هاي ياتاقان سخت ، بالانس در فرکانس پايين تر از فرکانس رزونانس ماشين انجام مي شود. در ماشين هاي ياتاقان نرم ، بالانس در فرکانس بالاتر از فرکانس رزونانس ماشين انجام مي شود. هر دو نوع از ماشين ها داراي مزيت هاي مختلف و معايبي هستند.

ماشين هاي ياتاقان سخت در بازه هاي وزني زيادي مي توانند استفاده شوند ، زيرا در اين ماشين ها از سنسورهاي اندازي گيري نيرو استفاده مي شودو تنها نياز به يک بار کاليبراسيون در طول زمان کارکرد دارند. فقط پنج ابعاد هندسي نياز است تا به ماشين داده شود تا ماشين آماده کار شود.

بنابراين ، با توجه به مطالب گفته شده اين نوع ماشين ها براي مصارف توليدي خوب مي باشند زيرا نياز به کاليبراسيون ندارند و در بازه هاي وزني بيشتري کار مي کنند.(يک بار براي هميشه کاليبره مي شوند( در دستگاه هاي ياتاقان نرم وزن روتور نصب شده براي بالانس روي رفتار آن تاثير مي گذارد بنابراين در اين نوع ياتاقانها نياز به کاليبراسيون جداگانه براي هر روتور احساس مي شود. اين ماشين ها داراي حساسيت بيشتر مي باشند و بالانس بهتري را نتيجه مي دهند. سنسور ارتعاشي براي اندازه گيري روي ياتاقان ها نصب مي شود براي ماشين هاي ياتاقان نرم از سنسور سرعت استفاده ميشود.

در اين نوع سنسور نسبت به سرعت روتور ولتاژ معيني توليد مي شود. از شتاب سنج نيز مي توان براي اندازه گيري ارتعاشات استفاده کرد. فتو سل، سنسوري مي باشد که براي اندازه گيري سرعت دوراني روتور از آن استفاده مي شود. با نصب يک قطعه يا نوار شفاف رو ي روتور مي توان زماني را که اين نوار دو بار متوالي از روبروي فتوسل عبور مي کند را اندازه زد و سرعت روتور را اندازه گيري کرد. البته لازم به ذکر است که حتما بايد طول نوار به حدي باشد که سنسور توان تشخيص آن را داشته باشد.

کاليبراسيون با استفاده از اضافه کردن وزنه آزمايشي در زاويه اي معلوم و اندازه گيري بردار هاي ارتعاشاتي انجام مي شود. در واقع در عمل کاليبراسيون بردار اندازه گيري شده متاثر از اثر وزنه آزمايشي و نابالانسي موجود در روتور مي باشد که با بدست آوردن بردارهاي مربوط به نابالانسي يعني اندازه گيري ارتعاشات بدون نصب وزنه آزمايشي مي توان وزنه هاي اصلاحي را محاسبه کرد.

نابالانسی چیست ؟

نابالانسي عبارت است از توزيع غير يکنواخت جرم حول محور تقارن روتور. در استاندارد ISO نابالانسي بدين صورت تعريف شده است: وضعيتي در روتور که در اثر انتقال ارتعاشات حاصل از نيروهاي گريز از مرکز به بيرينگها، ايجاد مي‌شود. تصحيح اين توزيع نابرابر جرم در روتور را بالانسينگ مي گوييم. در حقيقت بالانسينگ خطاهاي ناشي از ساخت معيوب را پوشش مي دهد. دلايل اصلي نابالانس شدن يک روتور در حين ساخت چهار مورد زير مي باشند:

همچنين به دلايل زير نابالانسي ميتواند زماني که ماشين بصورت عادي کار ميکند نيز بوجود بيايد:

لذا قبل از اقدام با بالانس کردن قطعه مورد نظر ضروريست عيوب قابل رفع را بر طرف نمود يعني اصلاحات لنگي محوري – لنگي شعاعي – اصلاح قطر سوراخ ها در حد تلوراسنهاي استاندارد – اصلاح خطاهاي مونتاژ – زدودن رسوب ها و ترميم خوردگي ها و آسيب ديدگي ها را انجام داد.