انواع هواکش آکسیال و کاربردهای آن‌ها

هواکش آکسیال به نام‌های فن محوری، هواکش محوری(Axial fan) شناخته می‌شود و به هواکشی گفته می‌شود که در آن جریان هوا اساساً موازی محور پروانه ‌است. فن‌های محوری، همانطور که از نامشان پیداست، جریان هوا را در طول محور خود به حرکت درمی‌آورند.

هوا پس از عبور از پره‌ها، در اثر نیروی لیفت حاصل از ایرودینامیک، پرفشار شده و تغییر مسیر می‌دهد و پس از عبور از مسیر خروجی مجددا تغییر جهت داده و در نهایت در مسیر سرعت ورودی به فن، از آن خارج می‌شود. راندمان این گونه هواکش‌ها حدوداً ۷۰ الی ۸۰ درصد است و در برخی طرح‌های مخصوص حتی به ۹۰ درصد نیز می‌رسد.

فن آکسیال (Axial Fan)

فن های محوری (آکسیال) به نوعی از فن ها اطلاق می شود که در آنها جهت جریان هوا با جهت محور فن همراستا است.

آکسیال فن های مجموعه اصفهان فن با پره های قابل تنظیم آلومینیومی بر اساس طرح لوا کشور سوئیس تا قطر 1800 میلیمتر ساخته می شوند که قادر به جابجایی حجم قابل توجهی از هوای تازه یا آلوده بوده و در ظرفیت های مختلف قابل ارائه هستند.

دسته بندی فن های محوری (آکسیال)

این مجموعه با بیش از یک دهه سابقه درخشان در زمینه تولید انواع محصولات برودتی و حرارتی و همچنین تهویه صنعتی را دارا می باشد.

هواکش پروانه ای، حالت آماتور فن آکسیال می باشد که شامل یک پروانه 3 یا 6 پره، الکتروموتور و یک قاب می‌باشد. در این هواکش ها ، جنس پروانه از جنس فلز یا ترکیبات پلاستیک می باشد که در داخل قاب قرار گرفته است. هواکش‌های پروانه ای برای حجم زیاد هوا و فشار استاتیک کم استفاده می‌شوند.

فن های آکسیال صنعتی ، در انواع صنعتی سبک فلزی ، ایلکا ، آکسیال طرح آلمان و صنعتی سنگین فلزی و همچنین صنعتی سنگین با پروانه پلی امید می باشد که در محیط های مختلف با قدرت هوادهی  2100m3/h تا 6500m3/h  مورد استفاده قرار میگیرد.

فن های آکسیال قابل نصب بر روی ستون ها، دیواره و سقف و … می باشند که این امر به تناسب محیط ، قدرت جابجایی هوا را بالا برده و کیفیت هوای موجود در محیط را افزایش می دهد.